Peralatan yang digunakan
- Spannar
- 'Jack stands'
- 'Hydraulic' atau 'hydraulic lift car'
- Sediakan bekas minyak pelincir yang telah digunakan untuk menampung minyak hitam
Cara menukar minyak hitam
- Angkat kereta menggunakan 'hydraulic' di bahagian hadapan kenderaan.
- Sediakan peralatan seperti spannar, pembuka penapis minyak 'oil filter opener' dan bekas takungan minyak hitam.
- Mula-mula longgarkan 'oil drain plug' untuk keluar minyak hitam dari 'oil sump' ke bekas takungan minyak hitam.
- Selepas titisan minyak hitam, ketatkan kembali 'oil drain plug'.
- Membuka penapis minyak 'oil filter' untuk tukar baru 10000 KM, selepas itu ketatkan kembali penapis minyak yang baru.
- Turun kereta selepas itu tuang minyak pelincir ke dalam enjin.
- Setelah tuang tersebut, periksa 'oil dipstick' untuk lihat samaada sampai paras maksium atau tidak.
- Selesai.
Gambar 1
Gambar 2
Gambar 3
Gambar 4
Gambar 5
Gambar 6
Gambar 7
- Mineral
2. Sintetik
- ialah minyak berformula yang bermaksud minyak yang telah ditambah bergantung kepada formula yang dimasukkan ke dalam minyak tersebut. Secara am, kelebihan minyak sintetik ialah mempunyai tahap ketahanan yang kuat. Oleh disebabkan itu, minyak sintetik tidak mudah terbakar (menjadi hitam).
Sintetik juga bersih, Oleh itu ianya dapat memberi penjagaan enjin yang lebih baik berbanding dengan minyak mineral.
Sintetik juga mempunyai kelekatan yang rendah, kadar kelihatan yang rendah bermakna 'pick up' kenderaan akan menjadi lebih baik (enjin lebih ringan).
API SM / CF
- API = American Petroleum Institute
- SM
- S = Spark
- M = Gred yang diberikan
3. CF
- C = Combustion
- M = Gred yang diberikan
SM / CF = Minyak multi-grade. Boleh digunakan untuk petrol mahupun diesel. (lebih baik untuk petrol).
CF / SM = Minyak multi-grade. Boleh digunakan untuk petrol mahupun diesel. (lebih baik untuk diesel).
Perbezaan utama harga minyak bukan terletak pada jenama tetapi pada gred dan jenis minyak. Sebagai contoh :-
- Minyak mineral API SG sepatutnya jauh lebih mura daripada minyak mineral gred API SM
- Minyak sinetetik depstutnya lebih mahal dariapda minyak mineral
- Syntium 5000 SM 0W-30.
- Syntium 5000 SM 0W-40.
- Syntium 3000 SM 5W-40.
- Syntium 1000 SM 15W-50.
- Syntium 800 SM 5W-30.
- Syntium 800 SM 10W-40.
- Sytntium 800 SL 10W-30.
4.2 Menukar palam pencucuh
Peralatan yang digunakan
- Universal Spanner Socket Wrench Spark Plug Removal Tool 16mm
Cara Menukar Palam pencucuh
- Membuka penutup enjin .
- Membuka bolt pengikat dan keluar keempat-empat 'ignition coil'.
- Melonggarkan dan keluarkan palam pencucuh.
- Memeriksa keadaan palam pencucuh yang dikeluarkan dari enjin.
- Menukar dan memasang balik palam pencucuh.
KEADAAN PALAM PENCUCUH
Gambar 2
Gambar 3
Gambar 4
Gambar 1
Gambar 2
Gambar 1
Gambar 3
Gambar 4
4.3 Menukar tayar terpakai
Peralatan yang digunakan
Peralatan yang digunakan
- Impact Wrench
- Box 21mm
- 'Jack Stands'
- 'Hydraulic' atau 'hydraulic lift car'
Cara Menukar tayar terpakai
- Angkat kereta bahagian depan sebelah kiri menggunakan 'hydraulic'.
- Tegakkan di bawah kereta menggunakan 'jack stands'.
- Longgarkan nut tayar untuk dikeluarkan.
- Keluarkan tayar lama dari rim menggunakan 'tire changer'.
- Masukkan tayar terpakai (165/55 R14) ke rim menggunakan 'tire changer'.
- Pasangkan tayar yang telah ditukar dengan 'wheel balancer'.
- Setelah pemasangan, pasang balik tayar ke kereta dan ketatkan nut tayar.
- Angkat kereta bahagian depan sebelah kiri menggunakan 'hydraulic'.
- Keluarkan 'jack stands' dari bawah kereta.
- Turun kereta tersebut menggunakan 'hydraulic'.
- Selesai.
Gambar 1
Gambar 2
Gambar 3
No comments:
Post a Comment